Curriculum Vitae

Home  @

 

Houten objecten, tekeningen en schilderijen van Marian van Zomeren - van Heesewijk

Marian van Zomeren- van Heesewijk (1954) groeide op tussen de houtkrullen. Haar vader bouwde huizen en maakte kozijnen in de werkplaats aan huis.
Vanaf haar 8ste tot haar 16e ging zij naar de Haja (Haagse jeugdaktie) handenarbeid clubs, die begeleid werden door kunstenaars en georganiseerd en betaald door de gemeente Den Haag.
Uiteindelijk behaalde zij de mo-b onderwijs bevoegdheid handenarbeid aan de lerarenopleiding van de Gerrit Rietveldacademie te Amsterdam in 1978.
Al haar eindexamen werken waren van hout en werden beoordeeld met een 9 door Jan Meefout.
Abstracte vormen maakte zij, waarbij zij het harde hout zacht wilde laten lijken door een suggestie van spanning van binnen uit of door spierkracht van buiten. Daardoor ogen haar beelden mooi strak en vol. Zij nodigen uit tot aanraken.

Daarna was het niet haar bedoeling om beeldend kunstenaar te worden. Maar in de avonduren werkte zij in het halletje van haar flat in Den Haag en later in Leidschendam verder aan de vormen. Zij vond de vormen nog helemaal niet vanzelfsprekend. Ze was er nog niet klaar mee. In die tijd ontdekte zij geen andere beeldend kunstenaars in haar omgeving en werkte zij in afzondering, geïnspireerd door zen-uitingen en Brancusi.
Toen zij met haar gezin in 1991 aan de Tintlaan 96 in Zoetermeer een huis kocht, met atelier op zolder, ontdekte zij in deze stad een grote groep collega kunstenaars waarmee zij samen projecten ging doen.
Sindsdien gebruikte zij haar abstracte vormentaal om thema's uit te beelden. Zo ontstonden o.a. de landschappen, boeken en dansende figuren. Door de vormen terug te brengen naar hun essentie, lijken zij abstract. Maar elke lijn wordt bepaald door het verhaal.
In elk object, die suggereert dat hij ontstond vanuit een beweging, zit een kruispunt van lijnen. Daar wordt de meeste creativiteit gevergd van Marian om dat vorm te geven. In de loop van de tijd zocht zij vormoplossingen bij schelpen, huidplooien of rubber. Ook gebruikte zij de vorm van scharnierende lichaamsdelen. Tijdens het zoekproces maakt Marian vele tekeningen. Zij is vermaard om haar tekenvermogen, ook portretten.

De beelden zijn niet groot, omdat Marian ze altijd zelf wil hanteren. Ze komen ook tot leven als ze opgepakt worden. Zo kun je met de "Uitnodiging tot dans" dansen op je arm, of "Het open boek" op handen dragen: Ieder mens doet er toe.
De houten beelden kunnen niet buiten geplaatst worden. Uitgevoerd in sierbeton, brons, ijzer, al dan niet vergroot, wel.
De werken zijn te koop bij de kunstenares zelf.

Marian van Zomeren- van Heesewijk
Tintlaan 96
2719 AL Zoetermeer
Tel. 079-3615355
marian.van.zomeren@gmail.com

De thema's:

Boeken vanaf 1995

Tijdens een boekenproject namen abstracte ideeën de vorm aan van boeken tijdens het maakproces.
Lijvig boek Een typisch Nederlands woordgrapje.
Open Boek Een mens kan een open boek voor je zijn. Daar moet je met respect mee omgaan. Op handen dragen.
Gids De vormen gaan linksom en rechtsom, ze geven richtingen aan. De vormen suggereren ook opgerolde gidsen.
Verschillende invalshoeken Dit is niet één boek, maar een samenbundeling van meerdere boeken. Je kan over één onderwerp meerdere boeken schrijven. De attractie zit weer in het detail. Een gecompliceerd beeld. Alle maten kloppen en hij breekt niet doormidden.

 

Landschappen vanaf 1996

Tijdens een project over het Hollandse landschap rond Zoetermeer kwam Marian voor het eerst tot het realiseren van landschappen in hout. De eenvoud is verbazingwekkend. De mensen zien de stukken hout staan en zeggen:"Wat stelt het voor?". Dan zegt zij:"wat zie je?". "Het lijken wel sloten of bollenvelden." "Precies"

Het bedrijfsleven vanaf 1998

Idealen  vanaf 2000

Voor een project met het thema "idealen" heeft Marian een aantal aardewerken potten gemaakt. Als bestuurslid van de Kunststichting kon zij collega's tot steun zijn. Zodoende was zij zich zeer bewust van de daadkracht, die nodig is om je idealen te realiseren. Zodoende maakte zij potten met titels als: "Geef je idealen een gezicht", "Willen is doen" en "De rode draad in je verhaal"
Na gesprekken met haar senior teken- en schildercursisten aan de Gondelkade over "het hebben van idealen", kreeg Marian toch ook weer houten object voor elkaar "Via een omweg". Haar eerste hangende object. Een levensverhaal; je leest het beeld van links naar rechts. Vaak zit er een breuk in iemands bestaan, veroorzaakt door oorlog of werkeloosheid. Maar als je dan verder kijkt, zie je dat de mensen toch terugkomen op hun oorspronkelijke pad, hun ideaal. 
Het andere hangend object heet "Meer met minder". Meer door dat het perspectief biedt.

 

Dansen vanaf 1997

Tijdens een project over moderne dans, schilderde Marian Vrijheid naar aanleiding van een moment uit een dans van Conny Jansen.
Voort puzzelend op een abstracte getordeerde vorm ontstond een dansend vrouwen figuur, opgebouwd uit 4 lijnen.
Dans I De vorm staat op pennen, maar past ook op je arm als een danspartner: Een uitnodiging tot dansen.
Dans II, voortbordurend op nr.l ontstond nr.ll : De lijnen zijn verder uitgewerkt.

Een scheppingsverhaal, dieren vanaf 2002 

Tijdens het werken aan een beeld over een scheppingsverhaal. Ging Marian kijken hoeveel lijnen zij nodig had om een dier uit te beelden. De werken van Brancusi spreken haar zeer aan. Maar zij ontdekte dat zij graag wat meer vormen en lijnen gebruikte, om de schoonheid van de beweging, die haar aansprak, uit te beelden.

Schilderijen 

De vrije schilderijen van Marian van Zomeren- van Heesewijk hebben als thema 'geluksbeleving' en geven vaak situaties weer in de natuur. De lijsten zijn als het ware ramen met een uitzicht naar buiten.
Het toegepast Boeddhisme van Thich Nhat Hanh is vanaf 2009 haar thema. De geschilderde landschappen maken een verstilde indruk, plekken waar je tot rust/tot jezelf kunt komen.

Ook schildert zij portretten, vogels, paarden. Geluksbeleving.

 

 Het werk is klaar als ik mij erin kan begeven. Ik wil dat mijn werk communiceert met de toeschouwer.